Jak grać w Cywilizację: Poprzez wieki – poradnik w wersji wideo

Cywilizacja: Poprzez Wieki to mój numer jeden jeżeli chodzi o planszówki (ex equo z Race for the Galaxy). Nowa edycja dla tej najwspanialszej z gier należała się już od dawna, bo poprzednie wersje nie powalały wykonaniem. W końcu autor gry: Vlaada Chvatil postanowił odświeżyć Cywilizację i nie tylko poprawił jej wygląd, ale również mechanikę, o czym mogliście już przeczytać na znadplanszy. Tytuł ten jest grą skomplikowaną, aczkolwiek jak już raz pozna się reguły, wszystko bardzo zgrabnie układa się w całość – największy problem to właśnie nauczyć się grać w Cywilizację. Aby poradzić sobie z tym problemem, Czesi postanowili rozbić instrukcję na dwie części: zeszyt z regułami oraz wprowadzenie do gry. Ta druga część niestety nie została ukończona na międzynarodową premierę gry, a tym samym podobne opóźnienie przytrafiło się polskiej wersji gry. Już wiemy, że tzw. Workbook nie pojawi się w pudełku z grą, a będzie dosyłany dopiero po jakimś czasie (po wypełnieniu specjalnego formularza na stronie wydawnictwa, dostaniemy go pocztą). Jak więc nauczyć się grać bez tego poradnika? Z moich fimików oczywiście!

Poniżej przedstawiam Wam mój najdłuższy i zarazem najlepszy materiał jaki stworzyłem. 5 filmów, których łączny czas to prawie półtorej godziny opowieści o Cywilizacji: Poprzez wieki. Dlaczego aż 5 filmów?

  • Pierwsza część to rozegranie pierwszych 4 rund w grze, które mają Was stopniowo wprowadzić w grę
  • Druga część to pewne niuanse i szczegóły dotyczące Waszej pierwszej rozgrywki (a na które na pewno się nie natkniecie w pierwszych kilku rundach)
  • Trzecia część to opis pełnej rozgrywki
  • Czwarta część jest dla znających poprzednie edycje Cywilizacji: Poprzez wieki, czyli opis zmian wprowadzonych w obecnym wydaniu
  • Piąta część to bonus: anty-unboxinng czyli jak zapakować grę do pudełka

Zapraszam do oglądania i z niecierpliwością czekam na Wasze komentarze czy ten materiał Wam się przydał.

Część 1: pierwsze 4 rundy gry

Spis treści:

[2:56] Po otwarciu gry
[3:45] Segregacja kart przed rozgrywką w zależności od liczby graczy
[4:27] Plansze z punktami i co jest czym
[5:30] Plansza / Cywilizacja gracza
[9:15] Talie kart, przygotowanie rozgrywki
[11:52] Pierwsza tura w Antyku – pobranie kart
[12:41] Karty cudów
[13:07] Produkcja na koniec tury gracza
[14:52] Branie innych kart niż karty cudów
[15:31] Dwa warianty dla usprawnienia pierwszej rozgrywki
[17:07] Początek kolejnych tur – przesuwanie kart (i wyjątek dla pierwszego gracza w rundzie drugiej)
[18:45] Początek Ery I
[19:29] Karty akcji
[20:35] Budowanie nowych budynków i zwiększanie populacji
[23:48] Karty militarne
[25:38] Zagrywanie i ograniczenia Liderów / Zadowolone buźki
[27:54] Runda druga i akcja polityczna
[28:30] Zagrywanie i rozpatrywanie wydarzeń jako akcji politycznej
[30:37] Korupcja w czasie produkcji
[31:47] Zagrywanie żółtych kart i budowanie cudów
[33:57] Akcje militarne – budowanie jednostek
[34:57] Akcje militarne – zagrywanie taktyk
[36:13] Limit kart na ręce
[37:40] Zadowolenie (wesołe buźki) i bunt pracowników
[42:07] Zagrywanie kolonii do przyszłych wydarzeń
[44:34] Inne rodzaje budynków publicznych i karty technologii
[45:09] Wynajdywanie kart technologii i wyższe poziomy budynków
[45:55] Podnoszenie poziomu budynków
[47:19] Produkcja z budynkami wyższego poziomu
[48:41] Wyższe poziomy jednostek
[49:03] Udostępnianie kart taktyki i przyjmowanie cudzych taktyk
[50:05] Podsumowanie

Część 2: Uszczegółowienie mechanik, punktacja itp

Spis treści:

[0:45] O braniu cudów świata z toru
[1:50] Wymiana liderów i odzyskiwanie akcji
[2:47] Inne rodzaje budynków publicznych
[2:58] Karty ustrojów (wprowadzanie pokojowe i przez rewolucję)
[4:58] Ograniczenia w liczbie budynków publicznych tego samego typu (i jak je zmienić za pomocą ustroju)
[6:17] Inne rodzaje jednostek militarnych
[6:58] Taktyki z II Ery
[8:08] Specjalne technologie (karty niebieskie)
[9:07] Negatywne wydarzenia i rozstrzyganie remisów
[10:44] Niszczenie budynków
[11:12] Wycofywanie robotników i żołnierzy
[11:51] Licytacja o kolonie i bonusy do kolonizacji
[15:53] Koniec Ery
[18:15] Karty które nie biorą udziału w krótszej grze
[18:44] Koniec pierwszej rozgrywki
[19:18] Punktacja w pierwszej rozgrywce
[20:47] Podsumowanie

Część 3: Pełna rozgrywka

Spis treści:

Trzecia część mojego poradnika jak grać w Cywilizację: Poprzez wieki w której opowiadam o pełnej rozgrywce (czyli różnicach między pierwszą rozgrywką a pełnymi zasadami)

[0:49] Pełna rozgrywka
[1:43] Agresje
[2:48] Rozstrzyganie agresji i karty obrony
[4:42] Wojny
[6:36] Pakty między graczami
[8:25] Samoloty bojowe
[9:52] Poddawanie się
[10:46] Punktacja na koniec pełnej gry
[12:03] Podsumowanie

Część 4: Zmiany w nowej edycji

Spis treści:

[0:49] Zmiany na kartach
[1:47] Zmiany w produkcji (karty militarne i korupcja)
[3:42] Wymiana lidera
[4:23] Brak ograniczeń na torach punktów
[4:53] Militaria – brak poświęceń i karty obrony
[6:02] Karty taktyk i ich współdzielenie

Część 5: Jak zapakować grę

 

Link do playlisty na youtube ze wszystkimi filmami: [Playlista]

Spis treści w opisach filmów na youtube zawiera linki, w odróżnieniu od tego wpisu, dlatego jeżeli chcecie przeskoczyć do jakiegoś fragmentu musicie albo ręcznie przewinąć do odpowiedniego czasu, albo otworzyć film na youtube i skorzystać z linków w opisie.

 

0 Udostępnień