Jak grać w Cywilizację: Poprzez wieki – poradnik w wersji wideo

Cywilizacja: Poprzez Wieki to mój numer jeden jeżeli chodzi o planszówki (ex equo z Race for the Galaxy). Nowa edycja dla tej najwspanialszej z gier należała się już od dawna, bo poprzednie wersje nie powalały wykonaniem. W końcu autor gry: Vlaada Chvatil postanowił odświeżyć Cywilizację i nie tylko poprawił jej wygląd, ale również mechanikę, o czym mogliście już przeczytać na znadplanszy. Tytuł ten jest grą skomplikowaną, aczkolwiek jak już raz pozna się reguły, wszystko bardzo zgrabnie układa się w całość – największy problem to właśnie nauczyć się grać w Cywilizację. Aby poradzić sobie z tym problemem, Czesi postanowili rozbić instrukcję na dwie części: zeszyt z regułami oraz wprowadzenie do gry. Ta druga część niestety nie została ukończona na międzynarodową premierę gry, a tym samym podobne opóźnienie przytrafiło się polskiej wersji gry. Już wiemy, że tzw. Workbook nie pojawi się w pudełku z grą, a będzie dosyłany dopiero po jakimś czasie (po wypełnieniu specjalnego formularza na stronie wydawnictwa, dostaniemy go pocztą). Jak więc nauczyć się grać bez tego poradnika? Z moich fimików oczywiście!

Poniżej przedstawiam Wam mój najdłuższy i zarazem najlepszy materiał jaki stworzyłem. 5 filmów, których łączny czas to prawie półtorej godziny opowieści o Cywilizacji: Poprzez wieki. Dlaczego aż 5 filmów?

  • Pierwsza część to rozegranie pierwszych 4 rund w grze, które mają Was stopniowo wprowadzić w grę
  • Druga część to pewne niuanse i szczegóły dotyczące Waszej pierwszej rozgrywki (a na które na pewno się nie natkniecie w pierwszych kilku rundach)
  • Trzecia część to opis pełnej rozgrywki
  • Czwarta część jest dla znających poprzednie edycje Cywilizacji: Poprzez wieki, czyli opis zmian wprowadzonych w obecnym wydaniu
  • Piąta część to bonus: anty-unboxinng czyli jak zapakować grę do pudełka

Zapraszam do oglądania i z niecierpliwością czekam na Wasze komentarze czy ten materiał Wam się przydał.

Część 1: pierwsze 4 rundy gry

Spis treści:

[2:56] Po otwarciu gry
[3:45] Segregacja kart przed rozgrywką w zależności od liczby graczy
[4:27] Plansze z punktami i co jest czym
[5:30] Plansza / Cywilizacja gracza
[9:15] Talie kart, przygotowanie rozgrywki
[11:52] Pierwsza tura w Antyku – pobranie kart
[12:41] Karty cudów
[13:07] Produkcja na koniec tury gracza
[14:52] Branie innych kart niż karty cudów
[15:31] Dwa warianty dla usprawnienia pierwszej rozgrywki
[17:07] Początek kolejnych tur – przesuwanie kart (i wyjątek dla pierwszego gracza w rundzie drugiej)
[18:45] Początek Ery I
[19:29] Karty akcji
[20:35] Budowanie nowych budynków i zwiększanie populacji
[23:48] Karty militarne
[25:38] Zagrywanie i ograniczenia Liderów / Zadowolone buźki
[27:54] Runda druga i akcja polityczna
[28:30] Zagrywanie i rozpatrywanie wydarzeń jako akcji politycznej
[30:37] Korupcja w czasie produkcji
[31:47] Zagrywanie żółtych kart i budowanie cudów
[33:57] Akcje militarne – budowanie jednostek
[34:57] Akcje militarne – zagrywanie taktyk
[36:13] Limit kart na ręce
[37:40] Zadowolenie (wesołe buźki) i bunt pracowników
[42:07] Zagrywanie kolonii do przyszłych wydarzeń
[44:34] Inne rodzaje budynków publicznych i karty technologii
[45:09] Wynajdywanie kart technologii i wyższe poziomy budynków
[45:55] Podnoszenie poziomu budynków
[47:19] Produkcja z budynkami wyższego poziomu
[48:41] Wyższe poziomy jednostek
[49:03] Udostępnianie kart taktyki i przyjmowanie cudzych taktyk
[50:05] Podsumowanie

Część 2: Uszczegółowienie mechanik, punktacja itp

Spis treści:

[0:45] O braniu cudów świata z toru
[1:50] Wymiana liderów i odzyskiwanie akcji
[2:47] Inne rodzaje budynków publicznych
[2:58] Karty ustrojów (wprowadzanie pokojowe i przez rewolucję)
[4:58] Ograniczenia w liczbie budynków publicznych tego samego typu (i jak je zmienić za pomocą ustroju)
[6:17] Inne rodzaje jednostek militarnych
[6:58] Taktyki z II Ery
[8:08] Specjalne technologie (karty niebieskie)
[9:07] Negatywne wydarzenia i rozstrzyganie remisów
[10:44] Niszczenie budynków
[11:12] Wycofywanie robotników i żołnierzy
[11:51] Licytacja o kolonie i bonusy do kolonizacji
[15:53] Koniec Ery
[18:15] Karty które nie biorą udziału w krótszej grze
[18:44] Koniec pierwszej rozgrywki
[19:18] Punktacja w pierwszej rozgrywce
[20:47] Podsumowanie

Część 3: Pełna rozgrywka

Spis treści:

Trzecia część mojego poradnika jak grać w Cywilizację: Poprzez wieki w której opowiadam o pełnej rozgrywce (czyli różnicach między pierwszą rozgrywką a pełnymi zasadami)

[0:49] Pełna rozgrywka
[1:43] Agresje
[2:48] Rozstrzyganie agresji i karty obrony
[4:42] Wojny
[6:36] Pakty między graczami
[8:25] Samoloty bojowe
[9:52] Poddawanie się
[10:46] Punktacja na koniec pełnej gry
[12:03] Podsumowanie

Część 4: Zmiany w nowej edycji

Spis treści:

[0:49] Zmiany na kartach
[1:47] Zmiany w produkcji (karty militarne i korupcja)
[3:42] Wymiana lidera
[4:23] Brak ograniczeń na torach punktów
[4:53] Militaria – brak poświęceń i karty obrony
[6:02] Karty taktyk i ich współdzielenie

Część 5: Jak zapakować grę

 

Link do playlisty na youtube ze wszystkimi filmami: [Playlista]

Spis treści w opisach filmów na youtube zawiera linki, w odróżnieniu od tego wpisu, dlatego jeżeli chcecie przeskoczyć do jakiegoś fragmentu musicie albo ręcznie przewinąć do odpowiedniego czasu, albo otworzyć film na youtube i skorzystać z linków w opisie.

 

  • krzywy666

    Super. Wielka rzecz:) Ja nie grałem w żadną edycję, więc czekam, czekam….

  • Artur Sz.

    Mam nadzieję że dostawa będzie jeszcze przed gwiazdką 🙂

  • Sebastian Płocki

    No Marcin, odwaliłaś kawał dobrej roboty. Moja żona nie mogła się nadziwić, że można oglądać ten sam materiał tyle razy i postanowiła kupić mi Poprzez Wieki w nowej edycji. Bardzo dziękuję.

  • Balint Wojciech Lengyel

    Witam – fantastyczna robota, ale mam trzy pytania bo może coś przegapiłem. Dlaczego w jednej turze nie mogę wziąć karty na rękę (za akcję), a potem zagrać na stół (w ramach drugiej akcji)? Może to przegapiłem, ale z instrukcji nie wynika że nie można tak zrobić. Druga sprawa: punktowanie dla wariantu łatwego: skąd masz te informacje – w instrukcji tego nie ma. Finalnie: czy istnieje jakiś podręcznik? Instrukcja sugeruje, że tak, ale w pudełku pusto w tym aspekcie.

    • Tylko żółte karty akcji mają takie ograniczenie. Resztę kart można wziąć i zagrać w tej samej turze.

      Punktacja jest w podręczniku, który będzie dosyłany jakoś pod koniec stycznia (stąd moje video instrukcje żeby można było pograć 😉 ). Niestety wersja angielska byla opóźniona co wpłynęło na wersję polską. Podręcznik jest po angielsku dostępny na stronie Czech Games Edition

      • Szymon Michna

        Dobra robota! Materiał bardzo przydatny. Błędnie jest jednak wytłumaczona punktacja w skróconej wersji rozgrywki. Powinno to wyglądać następująco (przetłumaczone na podstawie angielskiej wersji handbooka):
        – po 1 punkt kultury za każdą technologię z pierwszej ery, po 2 punkty kultury za każdą technologię z drugiej ery, przy czym punkty za ustrój liczą się podwójnie (brak takiej informacji w materiale)
        – tyle punktów kultury, ile mamy przychodu punktów nauki
        – tyle punktów kultury, ile wynosi nasza aktualna siła (brak takiej informacji w materiale)
        – tyle punktów kultury, ile wynosi nasze aktualne zadowolenie
        – tyle punktów kultury, ile wynosi nasza aktualna produkcja żywności i surowców, zignoruj konsumpcję i korupcję
        – po 3 punkty kultury za każdą kolonię
        – po 6 punktów kultury za każdy cud świata z drugiej ery

        • Dzięki. Wydawało mi się że o niczym nie zapomniałem w trakcie kręcenia ale już nie sprawdziłem w czasie montażu :/

          • Balint Wojciech Lengyel

            Pozwoliłem osobie zadać pytanie pod komentarzem Szymona Michna. Jeśli masz możliwość, zajrzyj do mojego pytania, bo jestem ciekaw odpowiedzi.

        • Balint Wojciech Lengyel

          Dzięki za info. A mogę jeszcze się spytać co z pełną punktacją, tj. po rozegraniu III ery? Z żoną gramy bez kart agresji i wojen, ale za to z technologiami z III ery. Czy tutaj jest jakieś proste przełożenie na zasadzie technologia z III ery = 3 punkty?
          Będę wdzięczny za informację.

          • Szymon Michna

            Zasady punktacji do pełnej rozgrywki są wytłumaczone w filmiku numer 3 ([10:46] Punktacja na koniec pełnej gry). W pełnej rozgrywce w ogóle nie stosuje się zasad punktacji z rozgrywki uproszczonej. Dodatkowe punkty kultury zdobywa się jedynie za zagrane wydarzenia z ery III. Poniżej krótki opis wyciągnięty z angielskiej instrukcji:

            As with your first game, the full game ends when the player to the right of the starting player finishes his or her last turn. The final scoring list from the first game does not apply here. Instead, only some aspects of your civilization will be scored. Players decide the final scoring during play by preparing Age III events.

            Final Scoring
            At the end of the game, take all Age III events remaining in the current and future events decks and
            evaluate them one by one. Order is not important. Note: Events from older ages have no effect on final scoring.

            Age III events
            Each Age III event describes a way for civilizations to score culture points. Age III events may be revealed and resolved during play. Any still remaining in the current or future events decks are evaluated at the end of the game. When you prepare an Age III event, you are guaranteed that it will be evaluated. Most Age III events award each civilization a certain number of culture points based on the cards and workers it has in play. Some Age III events give players points based on their relative order in a certain statistic. On Impact of Science, for example, the notation „14/7/0”
            means that the player with the highest science rating scores 14 victory points and the player with the second highest scores 7 victory points. The third player scores nothing. The usual tiebreaker applies: The player whose turn it is, or the player closer to that player in play order, wins the tie. During final scoring, break these ties as though it were the starting player’s turn. This is an advantage, but a player who plays later has the advantage of knowing the final statistics of those who finished the game earlier.

            The Winner
            After evaluating all the Age III events that were prepared, the scores are final. Whoever has the most culture points wins the game. In case of a tie, the tied players share the victory. But what’s most important is that every player got a chance to tell the unique story of his or her civilization.

          • Szymon Michna dobrze opisał punktację. Na koniec gry wyciągamy wszystkie zagrane i nierozpatrzone zdarzenia z ery trzeciej i je rozpatrujemy. A tam jest różnie – czasem za technologie, czasem za produkcję, czasem za siłę militarną czy cuda – to co sami wrzucicie.

          • Balint Wojciech Lengyel

            Czyli nie ma zasady w stylu: technologia I ery = 1 punkt, technologia II ery = 2 punkty i technologia III ery = 3 punkty, tylko kryterium nierozpatrzonych wydarzeń.

  • Marcin Garsztka

    Ja mam pewną wątpliwość odnośnie cudów świata. Czy cuda ze znacznikiem „żarówki” albo „liry” dają tylko jednorazowy bonus edukacji/kultury czy też stały przychód co turę?

    • Dostajesz taki przyrost kultury / nauki co turę np Biblioteka Aleksandryjska powiększa przyrost nauki i kultury o jeden (produkujesz co turę).

      Ogólna zasada jest taka – jeżeli jest ikonka to oznacza przyrost. Jednorazowe efekty opisane są w tekście karty (popatrz np na cuda z III ery – nie mają żadnych ikonek a ich efekt opisany jest na karcie i najczęściej zaczyna się słowami „Natychmiast otrzymujesz”)

      • Marcin Garsztka

        Rozumiem i dziękuję za wyjaśnienie 🙂

        Gra jest super!! Moja zona na początku podchodziła do tej gry jak pies do jeża, ale teraz sama nalega na codzienne sesje (trwają nawet 3 godziny). Pomimo wysokich barier wejścia gra się bardzo przyjemnie a zasady wcale nie są skomplikowane.

        • Dokładnie. Jest ich po prostu dużo, ale bardzo łatwo się je zapamiętuje, bo są mocno osadzone w klimacie gry.

          To też nasza (moja i żony) ulubiona gra.

  • Marcin Garsztka

    Ja mam pewną wątpliwość odnośnie cudów świata. Czy cuda ze znacznikiem
    „żarówki” albo „liry” dają tylko jednorazowy bonus edukacji/kultury czy
    też stały przychód co turę?

  • Yokes

    Hej, a jest może jakaś rozpiska z dokładnymi zmianami na kartach? Jakieś porównanie obu edycji? Widzę że sama ilość kart się zmieniła (stara edycja to 185 cywilnych + 155 militarnych kart, a nowa to odpowiednio 179 + 150) i ciekaw jestem co wyleciało, a może i doszło.

    • Na pewno gdzieś jest na http://boardgamegeek.com ale nie kojarzę.

      To co na pewno wyleciało z cywilnych to mini dodatek polski (6 kart). Natomiast z militarnych wyleciały wojny o religię (nie pamiętam dokładnie nazwy) i Husaria – to się chyba akurat sumuje do 5.

  • KrisQ

    Witam,
    świetne filmiki, bardzo ułatwiły nam z żoną przejście przez meandry pierwszej rozgrywki. Gra jest rewelacyjna. Niemniej pojawiło się kilka wątpliwości, a mianowicie:
    1) Jak powinniśmy aktualizować wskaźniki cywilizacji w sytuacji, gdy zmieniamy ustrój (Teokracja), dający nam przyrost pkt kultury ,siły i ikonę zadowolenia na inny ustrój, który takich korzyści nam nie zapewnia. Czy w tej sytuacji powinniśmy w momencie zmiany ustroju odejmować sobie po jednym pkt na torze znaczników przyrostu kultury i siły oraz cofać znacznik poziomu zadowolenia?

    2) Czy można z taktyki o większej sile przejść na taktykę o sile mniejszej, a następnie wrócić znów do tej pierwotnej? Jak będzie wówczas wyglądała punktacja na torze siły? Załóżmy że posiadamy daną taktykę, którą następnie przenosimy do obszaru wspólnych taktyk, drugi gracz kopiuje tę taktykę przenosząc na nią swój znacznik – wówczas tworząc armię dolicza sobie pkty siły. W kolejnych turach w obszarze wspólnych taktyk pojawia się nowa taktyka o mniejszej sile i gracz kopiuje ją przenosząc na nią znacznik. Co w tej sytuacji z punktami siły ? czy odejmuje sobie pkty siły, czy punkty uzyskane za opracowanie tej pierwszej taktyki pozostają i ich nie odejmujemy? Czy po skopiowaniu tej nowej słabszej taktyki możemy powrócić do tej pierwotnej i znowu ją skopiować znów otrzymując za nią punkty? Nie wiem za bardzo jak w tej sytuacji powinniśmy aktualizować punkty siły.

    Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam

    • Cieszę się że filmy się przydały 🙂

      W obu opisywanych przez Ciebie przypadkach trzeba podejmować wartości które się traci. Najłatwiej o tym myśleć w ten sposób, że na koniec tury trzeba policzyć wszystko od zera i ustawić współczynniki na aktualny wynik. Czyli jeżeli gracz miał taktykę która daje mu 10 punktów siły i przechodzi na taka która daje mu 8 to powinien obniżyć siłę o 2 (najpierw traci 10 a potem zyskuje 8). Podobnie z innymi wspolczynnikami.

      Mam nadzieję że dobrze teraz wyjaśniłem.

      • KrisQ

        Dziękuję za szybką odpowiedź i wyjaśnienie. Wątpliwości rozwiane:)
        Pozdrawiam.